青岛, Qingdao, Tsingtao, Csingtao - kinek hogy tetszik, vagy hangzik ismerősebben. De mi is ugorhatna be egy újabb "csingcsangcsung" városnévről? Hát talán legtöbb eséllyel a sör, amit Magyarországon is el lehet érni, én például a Wang mester konyháján próbáltam ki életem első, 0,3-as Tsingtao-ját, ami persze nem adott valami sosem tapasztalt ízélményt, de rossz sem volt. Ez egy lehetséges asszociáció tehát.

 

tsingtao_poster.jpg

A másik talán még szűkebb körnek ad esélyt, hogy felcsillanjon a szemük - ők pedigazok, akik olvastak-hallottak a 19-20. századi európai és japán koncessziók létesítéséről Kínában. Számukra ismerősen hagozhat a Kiautschou németesen átírt öble Santung (Shandong) tartomány tengerpartjáról, ahol Vilmos császár tengerészei és kereskedői telepedtek meg, és építettek fel egy kikötővárost, kéttornyú román stílusú katolikus és zömökebb evangélikus templomokkal egy-egy domb tetején és persze sörgyárral. A lankás domboldalakon századeleji villák és volt koncessziós épületek kapaszkodnak meg, szellős - itt-ott máig megmaradt - macskakővel kirakott utcákkal osztva fel egyenletesen. De az se keseredjen el, akinek mindez vadiúj információ; "azért vagyunk itt," hogy pár mondattal meg néhány képpel rápillanthassunk "Kína Svájcjára", ahogy a Lonely Planet szerint a kínaiak hivják városukat. 

 

100_8155.JPG

Nem fogom túlzásba vinni a történelmi ismertetést, aki akarja, Wikipédián vagy egy nemet oldalon is utanaolvashat, en  inkább csak röviden képet szeretnék adni Csingtao-ról, ahová a Holdújév körüli szünetben látogattam el. Akit érdekel, külön figyelmébe ajánlom az első Világháborús hadiesemények magyar vonatkozásait  (mert vannak!), amikor a németek oldalán az Osztrák-Magyar Monarchia katonái is kivették a részüket a a főként japán csapatokkal támadó szövetségesek ellen hadműveletekben. (Linkek a bejegyzés alján is.)

De nézzük, mit láttam én ott 2013 februárjában!

 

allomas.JPG

Mindenekelőtt ami a (hagyományosan, vonaton érkező) latogatót először köszöntCsingtao városában, az bármely német kisváros büszkeségére válhatna - a vasútállomás. Tornyocska, órával, helyi MÁV-dalammal, ahogy kell. Aztán kilép az utazó a "Bahnhof" közvetlen aurájából, és nekivág a városnak. Elindulhat a modern városrész irányába, a 2008-as olimpiai játékok helyszínéhez, választhatja a kellemes promenád irányát az öböl mentén, vagy rögtön belevághat a város legjellemzőbb természeti formájának felfedezésébe: a lankás domboldalak és a rajtuk felkúszó európai épületek közötti bóklászásba. Én ezt választtottam, mivel a még Tiencsinből lefoglalt Hostelemet szintén egy "bucka" közelében lőttem be a google maps segítségével. A többé-kevésbé sík vidéken kezdődő magas és karcsú egykori posta, bank és biztosító paloták sorfala után, a finoman emelkedő utcák mentén sorra hol díszesebb, hol szerényebb kerítésű villák foglaltak helyet kényelmesen, mígnem feljutva a dombtetőre macskaköves kis "főtér" fogadott, vigyázzban álló kéttornyú román stílusú katolikus templommal.

 

rozsaszin.JPG

Mint azt Lonely Planetemből megtudtam, a feszes, de a már lefelé tartó Nap fényében meleg színben bemutatkozó Szent Mihály katedralis építését 1934-ben fejezték be - tehát már bőven nem a német koncessziós időkben. A Kulturális Forradalom (1966-1976) nem igen kímélte, több más sérülés mellett csúcsdísz-keresztjeit leverték, amiket csak néhány Isten-félő helyi mentett meg az "újrahasznosítástól". Habár elméletileg reggel 8 és délután 5 között nyitva kellene állnia, és 5 yuan fejében be is lehet kukkantantani - nekem a három ott töltött nap alatt nem sikerült nyitva találnom a kaput. Nem tudok másra gondolni mint a Holdújév-körüli szabadságokra és nyitvatartásokra. Így csak kívülről tudtam fotózni, íme itt egy kép róla, a mai Zhongshan lu (中山路=Szun-Jat Szen út) felől felkapaszkodó kisutca gránit-kockás kövezetén állva.

st michael macskako.JPG
No, de nem akartam hosszúra nyújtani a hostelba becsekkolásom előtt időt, különösen, hogy már másodszorra telefonált a recepciós lány, hogy merre járok, nem kell-e segítség. Így továbbálltam, girbe-gurba kis utcákon, amik kicsit Szentendre hangulatát idézték számoma. A késő délutáni alkonyatban egyre élénkülő petárda- és tüzijáték-őrületben, befogott füllel közelítettem meg az egykor baptista kápolnának épült diákszállót.

hostel.JPG

A Kaiyue Nemzetközi Ifjúsági Szálló (凯悦国际青年旅馆) jó választásnak bizonyult, olcsón, korrekt szobát kaptam fürdőszobával, tévével. Az ablakok szigetelése hagyott némi tömnivalót maga után, de egyrészt a recepciós lány felajánlott egy kicsit drágább, jobb nyílászárókkal felszerelt szobát, amit nem fogadtam el, másrészt pedig volt légkondi, ami tökéletesen biztosította a száraz meleglevegőt. Különben is, két éjszakára tökéletes volt, arról nem is beszélve, hogy mikor kivettem a szobát, esténként egy-egy ingyenes sörkupont kaptam, amit becsülettel be is váltottam mindkét fárasztó nap végén a lounge-ban. (Természetesen Tsingtao sörről beszélünk.)

Másnap korán keltem és nekivágtam a hajnali öbölparton még ködös város utcáinak. Elsőként a szomszédos dombtetőn őrt álló egykori német kormányzói rezidenciát (青岛迎宾馆 Qingdao Ying Hotel) látogattam meg. A századfordulós német art nouveau stílusában épült kastély egy bizonyos Werner Lazarowicz tervei alapján készült, aki az egyik belső folyosón elhelyezett paraván szerint többek között Danzig (ma Lengyelország: Gdańsk) városában is tervezett. Érdemes megnézni a gyönyörű balti tengerpartot a mellékelt fotón...

2013-02-10 10.02.46.jpg

Az egyébként tényleg megkapó épület a kiautschoui kormányzó kényszerű kiköltözését követően különböző katonai vezetők otthonául szolgált, majd a '30-as évektől vendégház, hotel lett. 1957-ben még Mao elvtárs is tiszteletét tette itt egy kis időre, a kimerítő munkanapok után. A nyilvánvalóan sorsdöntő esemény emlékét emléktábla, és az idegenvezetők újra és újra elismételt ismertetője őrzik.

governor oldala.JPG

 

Aki szeretne olvasni és képet látni a japán börtönről, német bevásárló utcáról, apálykor kagylót gyűjtögetőkről, ne mulassza el a bejegyzés rövidesen következő második részét!

 

A bejegyzés elején említett olvasnivalók linkjei:



http://csk.blog.hu/2009/03/12/hol_apaink_vere_folyt_ii_1_csingtao_1914

http://karosszektabornok.blog.hu/2012/06/07/cim-nelkul_7751

http://bookline.hu/product/home.action?id=2101509136&type=10&_v=Katona_Miklos_Csingtau_1914_

http://www.tsingtau.org/

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mennyeiatjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr815099574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

boroczkycs 2013.02.24. 20:00:40

úgy tűnik használod a Planetot! :) Nagyon helyes! :D
süti beállítások módosítása